Pages

Thursday, November 1, 2012

Burnout, rumah sewa, dan teksi

**Backdated entry nih haha

Ahad lepas Disneyland, burn out. Kaki pun sudah jem. Tak ke mana2. Lagipun, pagi tu Ummi ada appointment dengan owner apartmen rental.

Yokohama Weekly Rentals, company ni ada quite a few buildings disewakan kepada short term atau long term visitors. Kebanyakan apartmen atau rumah sewa di Jepun perlukan kontrak 1 tahun atau lebih, kadang- kadang nak Alien card, owner tak cakap English, etc. Nak duduk hotel, mahal, amenities x cukup, macam nak masak dan basuh baju.

Jadi company ni provide apartments, fully furnished, untuk disewakan daily boleh, monthly pun boleh. Locations pun banyak dekat dengan subway stations. Macam Ummi dapat dekat dengan Maita station.

Tengahari tu tunggu Ummi setelkan paperwork, Ayah jalan2 kat pasar. Alhamdulillah hari tu terus dapat kunci. Yang handle foreigners di company tu, fluent English, pernah belajar di US. Dia biasa cuti weekdays dan kerja weekend, sebab foreignerd selalu free weekends.

Balik hotel, ngemas, by Isyak dah keluar hotel. Sebab luggage banyak dan berat, kitorang decide untuk ambik teksi. Teksi di Jepun ni starting 600-700 yen untuk first 2 km, pastu 100yen untuk setiap 500m. Kira2, compare dengan 2 orang naik train, 2 kali trip, baik amik teksi.

First time ni naik teksi sini. Pintu sini driver bukakkan pakai butang dari tempat duduk dia. Pastu, antara driver dengan tempat duduk belakang pun ada dinding plastik. Dan tak noleh assume driver tau semua jalan. Driver ni pun berapa kali tengok brochure apartmen tu untuk make sure jalan betul. Turns out lagi murah dari dijangka haha.

Malam dan esoknya tu tak ke mana sangat. Selasa baru mula pegi Mega Web dan Sky Tree.

No comments: