Pages

Friday, October 12, 2012

She boo yah

Hari ini first time nak try pegi Tokyo. Dah cukup pusing dah kot kat Yokohama. Basic necessities yang ummi nak, macam ATM, coin laundry (which tak perlu dah sbb nak masuk apartmen dah), restoran halal, kedai runcit halal, mostly dah identified.

So, first stop is, nak cari bahagian Tokyo yang paling dekat dgn Yokohama. Dari bantuan google dgn wikitravel, baru notice yang Shibuya, world's busiest pedestrian crossing 30 min je dari Yokohama! Syaratnya kena naik dari Minatomirai line, dan kena naik yang ekspres. Tren kat Jepun ni ada 5 jenis, Local yang berenti semua tempat, Rapid yang skip beberapa station, Limited Express skip lagi banyak, dan Express yang skip paling banyak. Selain tu, ada la shinkansen (bullet train) yang lagi sikit stesen dan lagi laju, tapi yang tu on a league of his own la hehe.


Kalau tak ambik express pun, takpe jugak. Cuma lambat sampai sikit la.

So, tadi sampai Shibuya, terus cari Hachiko Exit. Wikitravel suggests view dari Hachiko Exit ni yang terbaik, sebab depan simpang lima yang ramai orang seberang jalan tu. Selain tu, Shibuya ni pun femes jugak sebagai tempat paling banyak big screens di dunia. Macam Times Square kat New York la more or less.


Tapi ramai2 orang pun, tak seramai yang Ayah expect la. Agaknya sebab 10 lebih, hari kerja pulak tu kot. Ramai la nampak tourist tangkap gambar kat sini. Ayah jalan ikut Center Gai street, jalan kecik dengan harapan nak tengok teenagers with weird clothings ke apa ke, tapi hampa. Again, maybe sbb hari kerja kot.

Plan lepas tu, cari port nak solat zuhur dan lunch. Baca blog2 ni, kata ada satu surau kat Shin Okubo station, 2 3 station je dari Shibuya. Turun Shin Okubo, belok kiri, belok kanan depan McD, belok kiri di kedai sayur, ada signboard tulis masjid di tingkat 4.

Dalam lorong kecik ni haa. Agak tersorok. Tapi convenient sebab sangat dekat dengan station dalam Yamanote Line.


Naik kedai runcit kat tingkat 2 beli air. Patut kat tingkat 3 ada restoran halal tapi dah tutup :( plan nak lunch situ. Tingkat 4 ada surau. Surau wanita pun ada. Surau pun tak besar mana, macam ruang kedai tapi cukup la ada tempat wuduk dan tandas. Waktu solat berjemaah pun ada.

Surau lelaki.

Surau perempuan.

Sambil tunggu waktu zuhur berjemaah, ada orang datang surau tegur dari mana, etc, bersembang la kejap. Dekat waktu jemaah, lagi ramai orang datang. Ada la dalam 7 8 orang solat.

Then gerak ke Roppongi dan Tokyo Tower.

No comments: